FANDOM

Aparat GALERIA

Kidō (鬼道, Droga Demonów; JPF "Magia Demonów") jest formą walki Shinigami polegającą na tworzeniu zaklęć. Są one generowane za pomocą Reiryoku i dzielą się na dwie podstawowe kategorie: Hadō służące do ofensywy oraz Bakudō jako techniki defensywne oraz wspomagające.[1] To także jedna z technik Zankensoki, dlatego też należy do pierwszej grupy umiejętności Shinigami. Zaklęcia Kidō są wywoływane za pomocą inkantacji, jednak doświadczeni użytkownicy mogą ją pomijać, choć skuteczność ataku może przez to zostać zmniejszona.[2]

Sekcja Kidō słynie z mistrzostwa w tej dziedzinie technik walki.

Mechanika Kidō Edytuj

Każdy czar jest klasyfikowany od 1 do 99 numeru, przy czym te ostatnie należą do najpotężniejszych i najbardziej trudnych do wykonania. Aby skorzystać z jakiegokolwiek zaklęcia Kidō, Shinigami musi wyrecytować specyficzną inkantację, która jest często długa i wymaga chwili czasu na wypowiedzenie.

Moc zaklęcia zależy od mocy użytkownika, nawet Kidō niskiego poziomu może być destrukcyjne, gdy jest ono wykorzystywane przez Shinigami wysokiej klasy.

Kidō może być również wykorzystane w celach praktycznych, jak udowodnił to Renji Abarai, używając go jako oświetlenia w ciemnym korytarzu.[3]

Nawet długotrwałe Kidō nie może trwać w nieskończoność i z czasem zostanie zniszczone, tak jak żywe stworzenia w końcu umrą, tak działanie danego zaklęcia w końcu przepadnie.[4] Baraggan Louisenbairn potwierdza tę tezę, używając swojej umiejętności przyspieszającej czas danego obiektu do wyniszczenia bariery Hachigena Ushōdy.[5]

Klasyfikacja Kidō Edytuj

Istnieją trzy główne rodzaje Kidō: zaklęcia ofensywne, zaklęcia wiązania oraz uzdrawiające.

Bakudō (縛道, Droga Przywiązania; JPF "Przywiązanie"): Są to zaklęcia, które mogą unieruchomić wroga lub niebezpośrednio wspomóc użytkownika w walce. Choć z pozoru mogą wydawać się nieszkodliwe, przy odpowiednim użytkowaniu stają się ważnym elementem taktyki.[2] Bakudō oferuje szeroki wachlarz możliwości, począwszy od barier ochronnych po wysokopoziomowe pieczęcie.

  • Bariery (結界, Kekkai): Ukierunkowana energia duchowa przekształca się w stałą formę energii. Może ona przyjmować wiele kształtów oraz kolorów, które ustala sam użytkownik. Bariery mają charakter typowo defensywny i mogą przyjmować najprostszą formę, czyli płaską, chroniącą cel z jednej strony, aż po bryłę, mogącą zamknąć i bronić wskazany obszar z każdej strony. Nie muszą one jednak mieć jedynie funkcji obronnej. Przy odpowiednim użyciu służą także do ukrycia się poprzez zamaskowanie Reiatsu. Siła barier zależy przede wszystkim od poziomu użytkownika oraz siły, z jaką ktoś z zewnątrz próbuje je zniszczyć. Istnieje także możliwość założenia bariery, która zostanie aktywowana dopiero po pewnym czasie, inne z kolei mogą wymagać pewnych dodatkowych działań, aby zaczęły pełnić swoją funkcję.
  • Pieczęcie (封, ): Dość podobne do barier, jednak są o wiele potężniejsze i wymagają więcej przygotowań. Pieczęcie mogą być używane tylko przez tych praktykantów, którzy mają wystarczającą ilość energii duchowej przeciwstawienia się potężnym istotom bądź też przedmiotom. Z reguły są one bardzo trudne do przełamania.

Hadō (破道, Droga Zniszczenia; JPF "Zniszczenie"): Zaklęcia ofensywne, które bezpośrednio zadają obrażenia przeciwnikowi. Ich skuteczność różni się w zależności od użytkowania. Mówi się, iż działanie wysokopoziomowych zaklęć wychodzi poza ludzką wyobraźnię.[2]

  • Gisei Hadō (犠牲破道, Ofiarna Droga Zniszczenia): Szczególny typ zaklęć ofensywnych, który wymaga od użytkownika poświęcenia pewnej części siebie. Przykładem takiego zaklęcia jest Ittō Kasō.[6][7]

Kaidō (回道, Droga Odwrócenia): znane także jako lecznicze Kidō (治療用鬼道, chiryōyō kidō).[8] Zaklęcia te nie posiadają nazw, numerów czy sklasyfikowanych zaklęć. Użytkownik przykłada po prostu ręce do rany pacjenta, które po chwili zaczynają bić jasnozielonym światłem wspomagającym gojenie się ran. Zanim jednak wszelkie dolegliwości zostaną wyleczone, zawsze przed tym uzupełniane jest Reiatsu uzdrawianego. W ten sposób można odbudować ciało za pomocą odnowionej energii duchowej pacjenta oraz zewnętrznej energii leczącego. Dlatego też przywrócenie Reiatsu przy nienaruszonym ciele leczonego nie jest żadnym kłopotem.[9]

Zakazane Kidō Edytuj

Istnieje także grupa zaklęć Kidō, które w Soul Society są uważane za nielegalne. Ich użytkownik zazwyczaj jest skazywany na karę pozbawienia wolności lub gorzej. Do zaklęć tego typu zaliczają się przede wszystkim te, które opierają się na manipulacji czasem lub przestrzenią, rzadziej inne, wymagające poświęcenia czyjegoś życia.[10][11]

Klasy inkantacji Kidō Edytuj

Eishōhaki (詠唱破棄, Porzucenie inkantacji)[12]: Klasa inkantacji Kidō, gdzie użytkownik rezygnuje z wypowiedzenia inkantacji. Mimo że zmniejsza to czas do uwolnienia Kidō, to drastycznie osłabia zaklęcie.[13] Chociaż ktoś dobrze zorientowany w Kidō może używać tej techniki, więc jest bardziej efektywna, gdy wykona ją doświadczony użytkownik, w przeciwnym razie nie wyjdzie (np. zaklęcie eksploduje zaraz po jego wygenerowaniu, raniąc użytkownika). Najbardziej wykwalifikowani eksperci są w stanie użyć tej techniki z niesamowitym rezultatem.[14]

NijūEishōDoubleKidō

Rukia demonstruje działanie Nijū Eishō

Nijū Eishō (二重詠唱, Podwójna inkantacja)[15]: Klasa inkantacji Kidō, gdzie użytkownik miesza inkantacje dwóch odrębnych zaklęć Kidō, aby dzięki temu zaoszczędzić czas i zmylić przeciwnika.[12]

Kōjutsu Eishō (後述詠唱, Inkantacja wypowiedziana po)[12]: Klasa inkantacji Kidō, gdzie zaklęcie jest recytowane już po rozpoczęciu czaru w celu wzmocnienia go. Do tej pory, tylko Hachigen Ushōda użył tej techniki w celu wzmocnienia Ryūbi no Jōmon podczas walki z Baragganem Louisenbairnem.[16]

Ze względu na długość generowania zaklęcia i oczywisty w oczach przeciwnika efekt, Kidō jest najczęściej stosowane do ataków z zaskoczenia, gdy wróg nie widzi wczesnych etapów tworzenia zaklęcia. Istnieje jednak możliwość wypowiedzenia samej nazwy zaklęcia z pominięciem numeru oraz inkantacji.[17]

Lista zaklęć Edytuj

Użytkownicy Edytuj

Mistrzowie Kidō Edytuj

Mistrzowie Kidō
Dysponują ogromną wiedzą na temat demonicznej magii oraz potrafią z niej korzystać na różne sposoby. Sprawność w posługiwaniu się zaklęciami pozwala im na używanie ich w liczbie mnogiej w krótkim odstępie czasu oraz bez konieczności wypowiadania inkantacji, czasem nawet samej nazwy. Rozległa wiedza w tej dziedzinie umożliwia również tworzenie własnych zaklęć lub też modyfikowanie obecnych.

Eksperci Kidō Edytuj

Eksperci Kidō
Mają wiedzę na temat demonicznej magii w różnych formach. Są w stanie korzystać z zaklęć bez wypowiadania z inkantacji średniej siły z korzystnym dla nich skutkiem, jednak zazwyczaj opierają się o nią dla zwiększenia mocy. Większość kapitanów i wicekapitanów posiada taki poziom umiejętności w Kidō.

Praktykanci Kidō Edytuj

Praktykanci Kidō
Posiadają podstawową wiedzę na temat demonicznej magii. Są w stanie korzystać z prostych i nieco bardziej złożonych zaklęć bez wypowiadania inkantacji, jednak często mają problem z zaawansowanymi zaklęciami.

Odniesienia Edytuj

  1. Bleach Official Character Book Souls, strona 97
  2. 2,0 2,1 2,2 Bleach Official Character Book 2 MASKED, strona 71
  7. Anime Bleach; Odcinek 295
  10. Manga Bleach; Rozdział -98, strona 17
  12. 12,0 12,1 12,2 Bleach Official Character Book 3 UNMASKED, strona 158
  23. 23,0 23,1 23,2 23,3 Manga Bleach; Rozdział 369, strony 15-16
  24. Anime Bleach; Odcinek 251
  27. Manga Bleach; Rozdział Rozdział 368, strony 18-19
  37. Anime Bleach; Odcinek 198
  38. Anime Bleach; Odcinek 169
  39. Anime Bleach; Odcinek 175
  40. Anime Bleach; Odcinek 186
  41. Anime Bleach; Odcinek 247
  42. Anime Bleach; Odcinek 251
  46. Bleach Official Bootleg KaraBuri+, strona 81
  49. Film Bleach; Memories of Nobody
  50. Film Bleach; Jigoku-hen

Nawigacja Edytuj

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Kidō

  • Moce Arrancarów

    15 wiadomości
    • Wild Hunt napisał(a):W bleachu nic nie jest wiadome... Fakt.
    • TeenageMutant napisał(a):Oppai-san napisał(a):..Kidou każdy może się nauczyć, bo wykorzystuję to siłę duchową którą posiada każ...